Lean Thinking
Lean Thinking, ook wel Lean Management genoemd, gaat over de filosofie van Continu Verbeteren. "Het kan altijd beter", is het motto. De Amerikaanse onderzoekers Womack en Jones en hun boeken: "the machine that changed the world" en "Lean Thinking", zijn de eersten die de manier van werken en denken bij Toyota zo hebben genoemd.
Op weg richting een Lean organisatie noemen ze in dat laatste boek 5 principes:
Waarde: Specificeer waarde vanuit de klant.
Waardestroom: Identificeer alle stappen in het proces die de waarde maken: de waardestroom
Flow: Elimineer stappen die geen waarde toevoegen en laat de stappen elkaar kort opvolgen, waardoor het product vloeiend naar de klant stroomt (cre?er flow).
Pull: Het product wordt pas geproduceerd als de klant erom heeft gevraagd
Perfection: Streef naar perfectie in het hele proces en bedrijf: een voortbrengingsproces dat waarde oplevert voor de klant en geen verspillingen bevat.
Naast deze 5 principes zijn er 3 belangrijke management methodieken en een plan om aan de slag te gaan (hoe te beginnen) met Lean. Hieronder in het kort enkele stukken uit het boek.
Hoe begin je met Lean Thinking?
Breng je waardestromen (per product familie) in kaart, zodat duidelijk wordt waar in het proces verspillingen aanwezig zijn. Die verspillingen halen we vervolgens gestructureerd uit het proces halen. De tool die hiervoor gebruikt kan worden is de brown paper sessie en Value Stream Mapping (VSM). De VSM is meer een strategische tool terwijl een brown paper sessie meer met de mensen van de werkvloer gemaakt wordt.
Begin met het laaghangende fruit.
Een locatie waar snel zichtbare resultaten kunnen worden gehaald. Snelle resultaten helpen de twijfelende medewerkers te overtuigen van de voordelen van de Lean aanpak.
Reorganiseer de werkvloer naar productfamilies om flow fysiek zichtbaar te maken in je kantoor. Fysieke aanpassingen vergroten het overzicht in de hal en verminderen de complexiteit van transport tussen verschillende afdelingen.
Ontdoe je van mensen die tegenwerken en de grote massa van medewerkers negatief be?nvloeden. Over het algemeen is dit 10% van de populatie. Uiteraard moet in eerste instantie geprobeerd worden om iedereen te overtuigen van de voordelen van welke verbetering dan ook. Wanneer mensen echter een slechte invloed hebben op de voortgang van een ingezette richting is het altijd het beste om zo snel mogelijk afscheid te nemen van de persoon.
Wanneer iets verbeterd is, verbeter het opnieuw. Het voorbeeld van continue verbetering. De organisatie is nooit klaar met verbeteren.2 stappen vooruit, 1 stap achteruit is ?normaal?. Geen stappen vooruit is ontoelaatbaar. Omdat Lean deels te maken heeft met het gedrag van mensen is het goed mogelijk dat medewerkers tijdelijk terug vallen in oud gedrag. Geef dan niet op, maar ga opnieuw met de medewerkers in gesprek.
Pas Lean tools aan naar eigen situatie. Kopieer niet zomaar Lean tools vanuit boeken of andere fabrieken, maar denk na over hoe de tool in jouw specifieke situatie kan helpen verspilling te elimineren.
Train medewerkers in Lean kennis, zodat iedereen problemen kan oplossen en een grondoorzaakanalyse kan doen om verspillingen te verminderen.
Leanpartners
Leanpartners houdt zich bezig met het integreren van Lean Thinking in dienstverlenende bedrijven. Daartoe hebben we al met vele organisaties zoals scholen, de zorg, financials en bij administratieve en logistieke processen ervaring opgedaan. We kunnen dus als geen ander laten zien wat er elders al gedaan is en hoe u daar van kunt profiteren. Niet klakkeloos overnemen maar als een maatwerkpak.
0 comments