Lean Thinking

Lean is ook uitermate geschikt in de dienstverlening en bij het verbeteren van administratieve of logistieke processen. Alleen moet je Lean dan wel vertalen naar onze context.

Lees verder voor onze aanpak waarbij we het beste uit beide werelden koppelen. Oude Japanse wijsheden en het Rijnlands denken.

Wat is Lean Thinking

Wat is Lean Thinking

“Blijkbaar stonden er ook tussen de regels aanwijzingen. Tot op zekere hoogte begrijp ik dat land maar elke keer als ik in Japan ben, word ik weer verrast.” - Paulien Cornelisse (Japan in honderd kleine stukjes)

Lean Thinking

Om onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn, gebruiken we de principes van Lean Thinking. Dat gaat veel verder dan een cursus Lean Green Belt of Lean Black Belt volgen. Wij zien Lean niet als een setje tools dat moet worden geïmplementeerd. Het is veel meer dan het elimineren van verspillingen, flow creëren of luisteren naar de voice of the customer. Lean is een filosofie die gaat over respect voor mensen en continu verbeteren. Dat is iets dat in het DNA van de organisatie moet komen. Het heeft te maken met de cultuur, de normen en waarden en het leiderschap. Van hoog tot laag moeten de mensen er van doordrongen zijn dat continu verbeteren echt noodzakelijk is. Anders blijft het bij een procesje verbeteren. Wij koppelen dit met de Agile mindset. Kijk ook eens hier.

Continu verbeteren: een strategische keuze

Echt aan de slag gaan met Lean Thinking betekent dat we op 3 niveaus in uw organisatie bezig gaan: de medewerkers, de leidinggevenden en het top management. Zonder dat de top er achter staat, laat zien het belangrijk te vinden en door voorbeeldgedrag meedoet, wordt het een zwaar traject. Het goede nieuws is dat wel meedoen ook als een echte aanjager werkt.

Uiteraard is het ook mogelijk minder veelomvattend te starten. Soms kan een bepaalde afdeling starten en door de verbeterde resultaten en het toegenomen werkplezier en eigenaarschap van de medewerkers een aantrekkende werking hebben. "Dat willen wij ook", hoor je dan. Enthousiasme is besmettelijk en is de beste aanjager voor verbeterprojecten.

Medewerkers weerstand

Onze ervaring is dat het wel meevalt met de weerstand. Tenminste, als het project op de juiste manier wordt aangevlogen. Als we het juiste veranderverhaal hebben. Als medewerkers mee mogen doen met het leuker en slimmer maken van hun eigen werk. Wie is daar nou tegen? We helpen u graag met onze ervaring, methoden en technieken om ook van uw traject een succesvol traject te maken. De juiste aanpak is daarbij cruciaal. Zie ook de speciale trainingen voor medewerkers betrokkenheid

" If you talk about it, it's a dream, if you envision it, it's possible, but if you schedule it, it's real."

- Anthony Robbins -

Meer weten?

Een gratis kennismakingsgesprek is zo geregeld. Boek zelf in de agenda, mail of bel.